dinsdag 17 september 2019

Don Bosco op ventilatiesafari

Op maandag 16/9 kregen we bezoek van de 5e en 6e jaar STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) uit het van het Don Bosco College in Kortrijk voor de ‘kick-off’ van hun STEM-opdracht ‘onderzoek & ontwikkeling’ rond het verbeteren van de luchtkwaliteit in klaslokalen door menselijke ingrepen.

Hoe brandend actueel dat thema is, bleek recent nog uit een aantal publicaties die er op wezen hoe ongezond de luchtkwaliteit in heel wat klaslokalen blijkt te zijn. “Bij Renson zijn we ons daar al langer van bewust en spelen we daar met ons ‘Healthy School Concept’ al volop op in,” vertelt R&D manager Data Analytics bij Renson (en zelf oud-leerling van Don Bosco Kortrijk) Steven Vandekerckhove, die het project begeleidt.

“Bovendien doen we op dat vlak ook zelf heel wat onderzoek omdat een slechte luchtkwaliteit in de klas nu eenmaal verband houdt met concentratieverlies, sufheid, vermoeidheid en dus – logischerwijze – ook minder goede schoolresultaten. Die bewustwording verdient trouwens nog flink wat extra aandacht. We zetten dan ook wat graag mee onze schouders onder deze opdracht en zijn benieuwd naar de resultaten van dit project. Dit soort conclusies uit praktijkonderzoek zijn ook voor ons sowieso belangrijk om verder mee aan de slag te gaan.”
 
“Concreet zullen de leerlingen gedurende 6 weken in hun eigen klas de binnenluchtkwaliteit meten,” vertelt Nadine Plovie (begeleidende leerkrachten STEM-projecten Don Bosco Kortrijk). “Met een aantal eenvoudige ingrepen (een raam openzetten voor de les begint, luchtzuiverende planten zetten, …) zullen ze ook onderzoeken wat de impact is op die luchtkwaliteit. Bedoeling is dat ze met deze opdracht leren meten, data verzamelen en analyseren. En tegelijk spelen ze in op de actualiteit.”
 
Renson lanceerde reeds het Healthy School Concept, waarin zonwerings- en ventilatie-oplossingen gecombineerd worden om een gezond binnenklimaat te creëeren.